Kläder och utrustning

Att hålla sig varm och torr

Skall man på läger, hajk eller bara på ett vanligt scoutmöte så är det klart att det är viktigt att man har bra kläder. Att vara en kall och våt scout med skoskav är inte roligt och i de flesta fall helt onödigt. Den gamla devisen kläder efter väder gäller verkligen när man är scout.

Dock behöver man inte köp några dyra Gore-Tex kläder eller vandringskängor utan det räcker i det flesta fall med lite kraftigare skor som passar bra och sitter stadigt på foten, en oöm jacka och ett par kraftigare byxor (typ arbetsbyxa), ett bra regnställ och sköna hela stövlar (läckande stövlar är inget ovanligt). Det är först när man har varit scout i några år och kanske skall ut på mer strapatsrika hajker som det möjligen finns skäl att investera i mer exklusiv utrustning.

Sova gott

Skall man på läger eller hajk så är det viktigt med en bra sovsäck. Att ligga och frysa en hel natt i ett mörkt tält tycker ingen är roligt. Nattemperaturen kan vara ganska låg i slutet av maj eller början av september även om dagarna är varma och sköna. Man bör skaffa eller låna en sovsäck med en komforttemperatur på ca 0 grader. Är sovsäcken för lång så kan man snöra ihop den i fotändan så håller den värmen bättre. Ett bra tips om man vill slippa frysa är att sova med en mössa på huvudet. Bra är också om man har packpåsen som är så stor att scouten själv kan packa ihop sin sovsäck.

Ang. liggunderlag så räcker det i de flesta fall med ett vanligt enkelt liggunderlag av skumplast (Polyetencellplast). Denna typ av liggunderlag är både tåliga och billiga. Luftmadrasser för att användas på stranden och uppblåsbara sängar skall man undvika eftersom dessa stor plats och isolerar dåligt från markkyla.

Packlista

Här hittar du exempel på vad som normalt behövs om man skall på läger packlista för ett sommarläger.

Ett avslutande tips är att scouterna själva plockar fram vad de skall ha med sig på lägret och att du som förälder kollar packningen tillsammans med barnen när den packas ner i väskan/ryggsäcken. Att scouten vet vad som finns i packningen ökar chansen för att prylarna kommer hem igen.