Vänersborgs Scoutkår firar 80-år

14 oktober, 2021 av Peter Lénberg

Den 26 september samlades nästan 100 personer för att firade att Vänersborgs Scoutkår bedrivit scoutverksamhet för ungdomar i 80 år.

En stolt och mycket kompetent vinnare av tipspromenaden.

Kåren hade anordnat en massa olika aktiviteter: En tipspromenad där gästerna fick testa sina scoutkunskaper och vad de viste om kårens och scoutingens historia. Det fanns naturligtvis också möjlighet för alla att testa olika scoutaktiviteter som både krävde samarbete och i vissa fall ett stort mått av klurighet.  Alla som ville kunde också testa sin pricksäker genom att försöka kasta en golfboll så att den träffade en tallrik. För dem som föredrog lite mer stillsamma aktiviteter och har ett historiskt intresse hade vi ur kårens gömmor tagit fram, bilder, böcker, dokument och föremål som berättade lite om kårens historia. Vi hade tex tagit fram album med bilder från läger där en del gäster kunde hitta bilder på sina yngre jag vilket både var en källa till munterhet och samtal om ”gamla” minnen.

Naturligtvis så hölls det också ett tal av kårens ordförande och vi passade också på att invigde våra nyaste ledare och några de av våra utmanare som fyllt eller fyller 18-år under innevarande år. Vi delade också ut förtjänstmärken till ledare som är aktiva i kåren, tex delade vi ut flera 25-årsmärken. Alla som deltog i firandet fick också ett speciellt märke som kåren hade tagit fram just för detta tillfälle.

Vi avslutade firandet med att tillsammans äta en måltid som naturligtvis dukades upp utomhus, var skall scouter äta om inte ute!

Här nedan finns fler bilder från firandet:

För dem som är nyfikna på kårens historia.
Dalbobergen för! Detta hus finns inte längre kvar utan låg på den plats som vi nu kallar lekkullen.
Kast med liten boll.
Ledare som njuter av det finna vädret och alla glada människor.
Några förbryllade utmanare!
Förtjänstmärken!