Läger scoutblå

Välkommen till kårens informationssida för nya ledare! Först får vi i kåren uttrycka hur glada vi är att just du har valt att engagera dig i Vänersborgs Scoutkår.

Det första steget

När man engagerar sig i en scoutkår som ledare har alla kårer i Sverige bestämt att man skall göra två saker:

1. Visa upp ett registerutdrag från polisen, information om hur du går tillväga hittar du på denna länk.
  2. Gå den digitala kursen Trygga möten, information om kursen hittar du här!

Registerutdraget skall du sedan visa upp för kårens ordföranden som sedan lägger in i scouternas medlemsregister att du visat upp utdraget och datum för när detta gjordes. Trygga möten är en kurs vars syfte är att förebygga kränkningar och lära ut hur man skall agera om man får kännedom om kränkningar. När du har genomfört kursen så kommer detta automatiskt antecknas i medlemsregistret, du kommer också få möjlighet att ladda ner ett diplom.  Vart tredje år skall alla ledare som är aktiva i kåren visa upp ett nytt registerutdrag samt gå kursen Trygga möten.

Utbildningar och kurser

Du säkert redan insett att scouting handlar om så mycket mer än bara lära sig hur man skall klara sig ute i naturen.  Vi har en vision och mål för vår verksamhet. Vi använder oss av något vi kallar scoutmetoden och målspår när vi planerar våra aktiviteter. Man behöver absolut inte vara en erfaren friluftsmänniska eller ha en massa kunskaper om scouting och scouterna när man börjar som ledare. Kunskapen kommer efter hand det viktig är att man har roligt och trivs som ledare i kåren. Det finns dock en massa utbildningar som man kan gå för att lära sig mer och utvecklas sitt ledarskap. Det är också ett utmärkt sätt att lära känna ledare i andra kårer.

Scouternas folkhögskola erbjuder en massa olika kurser och utbildningar (denna länk tar dig vidare till en sida med hela kursutbudet).

En bra början kan vara att gå kursen Leda scouting som finns både som en fysisk kurs och i en digital variant.

Kursavgifter

För de flesta kurser utgår det en kursavgift, dock finns det stora möjligheter att få bidrag till kursavgiften. Västbodals Scoutdistrikts hemsida kan alla som är medlemmar i  bl.a. Vänersborgs Scoutkår ansöka om bidrag till kursavgifter. Du kan även ansöka om bidrag från kåren genom att skicka ett mail till styrelsen på info@vbgscout.se. Kåren betalar ut bidrag till ledare som är aktiva i kåren. Många gånger kommer du bara behöva betala en mindre del eller i vissa fall inget av kursavgiften.

Inloggning på Scoutnet

För att gå kurser eller anmäla sig till arrangemang som scouterna ordnar måste man kunna logga in på Scoutnet (scouternas medlemsregister).

Så här gör du för att få inloggningsuppgifter:

Besök http://www.scoutnet.se.
Tryck på ”Beställ lösenord”
Fyll i din e-postadress, ditt medlems-, eller personnummer.
OBS! Om du inte har någon registrerad primär e-postadress så måste du be din scoutkårs medlemsregistrerare att hjälpa dig med att lägga till det. Medlemsregistreraren kan även sätta ett nytt lösenord till dig. Om du har en primär e-postadress så får du ett lösenordsåterställningsmejl. Följ instruktionerna eller logga in med ditt nya lösenord som din medlemsregistrerare bytte till.